Studijní problémy

04.06.2012 19:35

 

Ve své učebně Doučko se Slávkou se většinou setkávám s dětmi, které mají dominantní pravou mozkovou hemisféru. To znamená, že jsou hodně kreativní, intuitivní, mají výbornou představivost a vysokou emoční inteligenci. Naše kultura je ale primárně založená na dominanci levé hemisféry, která je lineární, racionální a logická.

Vstup do školy proto často znamená potíže; dítě se musí přizpůsobit zaběhlému způsobu fungování školského systému. Člověk s dominantní pravou hemisférou se učí velmi rychle a často dělá intuitivní skoky. Školský systém, založený na levé hemisféře, ale používá při výuce rutinní opakování faktů, vyžaduje řád a linearitu (jeden fakt za druhým v logickém sledu). Tento přístup děti začne velmi rychle nudit, takže brzy ztrácejí zájem a začnou hledat jiné cesty, jak uspokojit svoji zvídavost. Odtud je už jen krok k získání diagnózy jako porucha pozornosti s hyperaktivitou. Díky jejich intuitivní inteligenci se také stává, že se až po letech školní docházky zjistí, že neumějí správně číst a psát (protože to nepotřebovaly). Většinou jsou pak označeny za „dyslektické“.

Tyto nálepky jsou pro ně pochopitelně traumatizující; mají velký smysl pro „dokonalost“ a tato označení jim říkají, že s nimi něco není v pořádku. Důsledkem snahy zahojit nebo zakrýt tyto rány může být v adolescenci mj. užívání drog nebo poruchy příjmu potravy.

Je proto důležité jejich odlišnost akceptovat a dobře zvládnout. Dítě pak může vyrůst bez potíží. Pokud se nám to nepodaří, bude „dysfunkční a problémové“ (v souladu s „programem“, který mu dospělí uložili).

Velmi vhodný je vzdělávací systém, který vyvažuje pravou a levou mozkovou hemisféru a zahrnuje tvořivou činnost jako hudbu, výtvarné umění, tanec a divadlo. Jedním z vhodných systému může být Waldorfský, dalším velmi dobrým systémem je Montessori. Bohužel pro mnohé děti jsou tyto školy nedostupné.

U poruch pozornosti a hyperaktivity se vyhněte Ritalinu a zkuste nějaké alternativy, jako homeopatie a vhodná dietní opatření. Jak se ukázalo, změna stravy s vynecháním fast food produkce může přinést nečekané zklidnění i u dětí s vážnými poruchami chování. Samozřejmostí by ovšem měla být úprava stravy v celé rodině, aby se dítě necítilo vyloučené.